طب سوزنی برای خارپاشنه

ما سعی داریم شما را با طب سوزنی برای خارپاشنه آشنا کنیم. خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود که این امر باعث درد پاشنه می شود. فاسیای کف پا یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. التهاب طولانی مدت فاسیا می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود.

خار پاشنه چیست

تجمع کلسیم به تنهایی دردناک نیست و درد ناشی از کشیدگی فاسیا است. درد در خار پاشنه به صورت دردی مبهم است اما گاهی به صورت درد تیز حس می شود، محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است در برخی موارد خار در عکس ساده رادیولوژی تشخیص داده می شود اما فرد هیچگونه علامتی ندارد. شدت درد در خارپاشنه در اول صبح بعد از بیدار شدن و بعد از استراحت بیشتر می شود و با راه رفتن کم می شود. این درد در اولین قدم بعد از استراحت طولانی بسیار دردناک است و راه رفتن روی سطح سخت و ناهموار و یا حمل اشیاء سنگین باعث افزایش درد می شود.
اضافه وزن افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری صاف بودن کف پا مشکلات بیومکانیک ناهنجاری هایی که منجر به راه
رفتن غیر عادی می شود از علل مهم التهاب فاسیای کف با است التهاب مفاصل پوشیدن کفش نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ و یا کفش بدون پاشنه و صاف از مهمترین علل و عوامل بروز خار پاشنه است.

خار پاشنه چیست

علت درد پاشنه پا چیست

بر اثر فشار بیش از حد فاشیای پلانتار محل اتصال آن به استخوان پاشنه دچار کشیدگی و پارگی های میکروسکوپی می شود. پاسخ بدن به این اتفاق التهاب و درد از دردی که در محل اتصال این لیگامان به پاشنه احساس می شود.  روش های درمان خار پاشنه پا بهترین راه برای درمان این عارضه طب سوزنی است که از جمله راه های کاهش درد خار پاشنه این است که یک کفی مناسب در کفش خود بگذارید تا فشار روی پاشنه کم شود و از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پایتان استفاده کنید.
جراحی برای در آوردن خار پاشنه در مواردی که درد وجود داشته باشد تجویز می شود روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ سه بار در روز هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید و برای برطرف کردن درد خفیف می توان از داروهایی مثل استامینوفن استفاده کرد. تزریق استروئید به درون ناحیه ملتهب برای کاهش التهاب موثر است.

چه عواملی باعث ایجاد خار پاشنه می شود؟

• سفت بودن عضلات پشت ساق پا یا سفت بودن تاندون آشیل که موجب می شود فرد نتواند به راحتی پشت پایش را بالا ببرد
  • قوس کف پای زیاد یا کم
  • چرخش کف پا به خارج یا پرونیشن و افزایش فشار به فاشیا
  • فعالیت بدنی جدید و افزایش شدت فعالیت بدنی
  • راه رفتن روی زمین سخت و ناهموار
  • کفش نامناسب
  • افزایش سن و تغییر یافتن جنس بافت فاشیای پلانتار

طب سوزنی برای خارپاشنه

طب سوزنی برای خارپاشنه روش های مختلفی مانند استراحت کاهش وزن استفاده از پد پاشنه ورزشی کف پا پیشنهاد می شود که همه آن ها می تواند بسیار موثر باشند. طب سوزنی برای خارپاشنه می توان با مکانیزم های مختلف باعث بهبود سریع کف پا شود و تاثیر ضد التهابی موضعی کاهش انقباض ساق پا و کشش های فاسیای پا، بهبود خونرسانی موضعی و مخصوصاً کاهش وزن بیمار که خود می تواند حرکتی مهم در جلوگیری از برگشت بیمار باشد اگر بیمار به دستورات پزشک توجه کند در ۳ تا ۵ جلسه کاملا درمان می شود. طب سوزنی در درمان خار پاشنه باید توسط یک پزشک با تجربه و متخصص انجام شود.

علت به وجود آمدن خار پاشنه چیست؟ خار پاشنه زمانی که رسوبات کلسیم در قسمت زیرین استخوان پاشنه پا ایجاد شود به وجود می آید این فرآیند در طول زمان و به دلیل مختلف ایجاد می شود و بر اثر فشار عضلات و تاندون ها کشش عضلات کف پا و از بین رفتن غشای استخوان پاشنه بروز می کند خارپاشنه در میان ورزشکاران که در حال دویدن هستند بیشتر دیده می شود. با افزایش سن میزان انعطاف پذیری فاسیاهای پاشنه کمتر می شود و لایه چربی محافظ پاشنه نازک تر می شود.

طب سوزنی برای خارپاشنه

چگونگی تشخیص خار پاشنه : وجود خار پاشنه بدون درد است اما در برخی موارد باعث درد و ناراحتی در افراد می شود که این عارضه با چشم دیده نمی شود و برای تشخیص دقیق و صحیح این بیماری باید به جراح و متخصص ارتوپد مراجعه کرد. خار پاشنه توسط عکسبرداری و تصویربرداری تشخیص داده می شود. قبل از انجام آزمایش و تصویربرداری پزشک پا را به صورت فیزیکی معاینه می کند تا علائم قرمزی و التهاب در آن مشاهده کند.

برای اطلاع از درمان ساییدگی پا به سایت مورد نظر مراجعه نمایید.

درمان غیر جراحی خار پاشنه

اولین نحوه درمان خار پاشنه تغییر سبک زندگی و استراحت است در برخی موارد خار پاشنه با استراحت کردن بهبود نمی یابد و بعد از استراحت هنگامی که پا روی زمین قرار می گیرد درد بیشتر می شود و شروع به کشیدن می کند اگر وجود درد بیشتر از یک ماه طول بکشد بهتر است با یک دکتر ارتوپد مشورت شود. انجام تمرینات کششی پا پوشیدن کفش های استاندارد یا کفش های مخصوص انجام فیزیوتراپی پوشیدن پابندهای مخصوص شب می توانند در را تا حد بسیاری بهبود بخشد همچنین درد پاشنه پا می تواند با داروهای مسکن مانند استامینوفن کاهش یابد و تزریق مواد دارویی مانند کرتیکواستروئید برای تسکین درد مناسب است.
استفاده از کمپرس سرد بسته ای روزی یک بار و به مدت ۱۵ دقیقه می تواند باعث کاهش درد شود همچنین این روش باعث کاهش ورم خواهد شد های سرد کمپرس های بیماری بشود گرم بهتر عمل می کند کمپرس گرم بیشتر برای دردهای مفاصل و عضلات کاربرد دارد.

بعد از انجام عمل جراحی خار پاشنه چه کار باید کرد ؟ جمعیت توصیه های پزشک درد از عمل جراحی بسیار مهم است استراحت استفاده از یخ بالاتر قرار دادن با نسبت به سطح بدن بسیار اهمیت دارد در برخی موارد بیمار بعد از عمل نیاز به استفاده از اعصاب باند پوشیدن کفش مخصوص پیدا میکند.

عوارض عمل جراحی خار پاشنه : از اموری که جراحی پاشنه می توان به درد اسم درد پشت پا بی حسی دائمی منطقه جغرافیایی شده گرفتگی پا ناپایداری در حرکت عفونت و زخم اشاره کرد که از عوارض عمل جراحی خارپاشنه است.

درمان غیر جراحی خار پاشنه

راه های پیشگیری خار پاشنه : مهمترین اصل پیشگیری از این بیماری پوشیدن کفش مناسب متناسب با فعالیت بدنی است. کفش های استاندارد شوک ناشی از برخورد مداوم پاشنه پا به زمین را خنثی می کند نیز مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که قبل از انجام فعالیت های بدنی سنگین و ورزشی حتما بدن را گرم کنید. انجام تمرینات کششی در طول فعالیت نیز ضرورت دارد از پوشیدن کفش های کاملا تخت و بدون قوس یا با پاشنه بسیار بلند برای طولانی مدت خودداری کنید. از دیگر مواردی که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد اضافه وزن است. کاهش وزن در درمان بیماری خارپاشنه بسیار کمک کننده خواهد بود.

ورزش های مفید برای درمان خارپاشنه : رو به روی دیوار بایستید یک زانو را صاف نگه دارید و پاشنه ی آن پا را روی زمین بگذارید زانوی دیگر را خم کنید تاندون آشیل و قوس کف پا هنگام خم شدن کشیده می شوند این حالت را 10 ثانیه حفظ کنید سپس استراحت کرده و زانو را صاف کنید این حرکت را 20 بار بر روی پاشنه پای دردناک انجام دهید. کشیده شدن کامل زانو هنگام انجام این حرکت کششی جهت درمان پاشنه درد بسیار مهم است. پای آسیب دیده را روی پای دیگر بگذارید کف پا را با دست سمت پای آسیب دیده بگیرید و انگشتان پا را رو به عقب و سمت ساق پا بکشید به این ترتیب فشار کشش مناسبی به قوس کف پا آرنج کف پا وارد می شود.
شست دست آزاد را با ملایمت از چپ به راست روی قوس کف پای آسیب دیده بکشید تا وضعیت کششی مناسب را بیابید، در چنین حالتی باید آرنگ کف پا را به محکمی سیم گیتار حس کنید حالت کشش را برای 10 ثانیه حفظ کنید این حرکت را 10 بار انجام دهید. این حرکت های کششی را دست کم سه نوبت در روز انجام دهید، توجه داشته باشید که تکرار بیش از اندازه این حرکات مفید نیست. مهم ترین زمان هایی که بیمار باید حرکت کششی را انجام دهد صبح ها پیش از برداشتن نخستین گام و شروع راه رفتن و همچنین پیش از ایستادن پس از نشستن برای مدتی طولانی است.

کفش و کفی طبی برای خار پاشنه : کفش هایی که دارای پاشنه های پهن، نرم هستند می توانند باعث کاهش درد هنگام پیاده روی و ایستادن شوند. زمانی که پای خود را روی زمین قرار می دهید و قدم برمی دارید فشاری بر روی کف پا ایجاد می شود که باعث ایجاد پارگی کوچک در بافت ها می شود. استفاده از کفش هایی با پاشنه های نرم و یا کفی های طبی می تواند باعث کاهش این فشارها شود و از پارگی بیشتر بافت جلوگیری می کند.

درمان غیر جراحی خار پاشنه

فیزیوتراپی برای خارپاشنه : پزشک تمرینات فیزیوتراپی را برای کشش ماهیچه های پشت ساق پا و کف پا به بیماران توصیه می کند تمرینات فیزیوتراپی علاوه برتمرینات کششی و استقامتی شامل درمان هایی مانند استفاده از یخ ماساژ و یا مصرف داروهایی برای کاهش التهابات اطراف کف پا، لیزر درمانی ، الکتروتراپی و شاک ویوتراپی است است.

روش های طب سوزنی برای خارپاشنه وجود دارد که ما شما را با این روش ها آشنا کردیم. ممنون از اینکه تا ادامه این مقاله همراه ما بودید.