آرتروز گردن

مقاله امروز ما در رابطه با موضوع آرتروز گردن است که می خواهیم در این باره بررسی های لازم را انجام دهیم؛ آرتروز به دلایل متفاوتی رخ می دهد و موجب اذیت و آزار می شود؛ با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در مورد مواردی که به آن مرتبط اند و از علل به وجود آمدنش و راه کار های درمان این مشکل در اختیارتان قرار دهیم.

آرتروز گردن

در واقع اگر بین مهره های گردن تغییراتی ایجاد شود و سائیدگی رخ دهد، آرتروز گردن به وجود می آید؛ آرتروز به عصب هایی که به دست ها و پاها و مثانه ها راه دارد فشار وارد می کند؛ این مشکل در بین مردان به خصوص کسانی که سنشان بیشتر از 40 است بیشتر اتفاق می افتد؛ اما می توان گفت که شدت آن از 60 سالگی بیشتر می شود؛ آرتروز گردن به مهره های گردن و دیسک هایی که بین این مهره ها و عروق خونی که به سوی مغز حرکت می کند تاثیر می گذارد؛ چون گردن بافت بسیار نرمی دارد در برابر حوادثی مانند تصادفات یا پرتاب یا موارد دیگر، زودتر دچار آسیب می شود و صدمه می بیند؛ زمانی که گردن صدمه می بیند رگ هایی که به سمت سر و گردن می روند دچار مشکل می شوند و جریان خون قطع می شود و مشکلات حسی به وجود می آید؛ در واقع اسپوندیلوز نوعی از آرتروز در گردن می باشد که ممکن است به مرور زمان فرد دچار فلجی یا ناتوانی جسمی شود.

آرتروز گردن به چه علت به وجود می آید؟

زمانی که سن انسان افزایش می یابد ممکن است که ستون فقراتش دچار مشکل شود اما در اثر مواردی مانند حرکت های نا به جا و با فشار زیاد، حرکت دادن سر به صورت ناگهانی به سمت جلو و عقب مخصوصا در زمان رانندگی، انجام هر گونه کار سنگین و سخت، اختلالاتی که از زمان مادرزادی در بدن وجود دارند و … موجب به وجود آمدن آرتروز گردن و شدیدتر شدنش می شود؛ این مشکل بیشتر در بین افراد کارمند و محصلین و کسانی که بیشتر اوقات با کامپیوتر کار می کنند یا درس می خوانند به وجود می اید؛ زمانی که سر به مدت بسیار طولانی خم بماند ممکن است که به مهره های گردن فشار وارد شود و دیسک ها مهره ها آسیب می بیند و آرتروز به وجود می آید.

تغییر ستون فقرات در آرتروز گردن

زمانی که گردن دچار آرتروز می شود ممکن است که تغییراتی در آن رخ می دهد که این تغییرات شامل؛ به وجود تغییرات در دیسک های بین مهره ای و سپس برجسته شدنش به داخل کانال نخاعی و به وجود آمدن سوراخ هایی در بین مهره ها و در ضمن به وجود آمدن خارهای استخوانی در لبه مهره ها و پس از آن ایجاد انحنای طبیعی است.

اگر این تغییرات به وجود بیایند بر روی ریشه های عصبی نخاع فشار وارد می شود و سبب به وجود آمدن علامت هایی در بیمار می شود؛ کسانی که دیسک گردن می گیرند بیشتر در دست و شانه هایشان دردی را حس می کنند.

علائم آرتروز گردن

یکی از علائمی که این بیماری دارد احساس درد و محدودیت حرکتی است که در ناحیه گردن اتفاق می افتد؛ از دیگر علائم آرتروز گردن می توان به کم شدن حس در دست و گردن و احساس درد های کشنده به سمت دست ها و شانه و پشت سر و کم شدن قدرت عضلات اشاره کرد؛ علامت دیگری که این بیماری دارد وجود سردردی است که از قسمت پشت سر تیر می کشد و در برخی موارد بین شانه و کتف فرد ممکن است که دردی حس شود که مربوط به آرتروز گردن است.

علائم آرتروز گردن

روش های درمان آرتروز گردن

آرتروز گردن نیز مانند بیماری های دیگر به درمان نیاز دارد و باید به پزشک مراجعه کرد تا برای درمانش از روش های متنوعی استفاده کرد؛ در واقع متناسب با شدت و نوع آرتروز گردن می توان تشخیص را انجام داد و روش های درمانی را به کار گرفت؛ در ادامه روش های مورد استفاده برای درمان آرتروز گردن را برایتان کر خواهیم کرد:

لیزر درمانی پرتوان نسل جدید : در واقع در نسل جدید برای کنترل درد گردن از لیزر های پرتوان استفاده می کنند که تاثیر زیادی در درمان دارد؛ با کمک این لیزرها، می توان بافتی که صدمه دیده را مورد هدف قرار داد و برای کاهش درد آن دوز مناسبی را انتخاب کرد که به کاهش یافتن التهاب در گردن که بر اثر آرتروز به وجود آمده کمک می کند و درد پس از فروکش می کند؛ در  ضمن اگر ATP سلولی افزایش یابد به فرایند ترمیم بافتی نیز تسریع می بخشد.

درمان دستی ستون فقرات ، مانیپولاسیون یا کایروپراکتیک : با کمک این روش و درمان های دستی می توان ستون فقرات را در جای مناسب قرار داد تا درد بیمار تا حد کافی کاهش یابد و فشار از روی عصب ها برداشته شود؛ بر اثر آرتروز گردن ممکن است که وضعیت ستون فقرات تا حد چند میلی متر تغییر یابد که می توان از طریق مانیپلاسیون دستی و توسط پزشک متخصص درد ناشی از آن را در مدت چند ثانیه کاهش داد.

ازن تراپی یا اوزون درمانی آرتروز گردن : در واقع برای بهبود یافتن آسیب هایی که در بافت های بدن وجود دارد باید جریان خون وجود داشته باشد؛ برای بازسازی کردن بافت های بدن باید حتما ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن در بافت وجود داشته باشد که در اثر گردش خون به این بافت ها منتقل شود؛ اکسیژن تاثیر زیادی در ترمیم بافت های بدن دارد؛ زمانی که بافت های گردن آسیب می بینند جریان خون در آن ناحیه کاهش می یابد و اکسیژن نیز در این قسمت کم می شود؛ زمانی که اکسیژن کمتری به بافت برسد، اسید لاکتیک جمع می شود و سبب به وجود آمدن درد می شود. برای درمان آرتروز گردن علاوه بر استفاده از ازون، پزشک داروهای ضد التهابی و ویتامین را به بافت هایی که آسیب دیده اند تزریق می کند؛ درمان به این روش به شرح زیر است :

پزشک از طریق بی حسی موضعی، عصب ها را بی حس می کند.

مواد ضد التهابی را تزریق می کند تا درد و تورم و التهاب کاهش یابد و خون به جریان بیفتد و جریانش افزایش یابد.

از طریق ویتامین ها و مواد معدنی بافت ها تغذیه می کنند و به بازسازی بافت ها کمک می شود.

زمانی که پزشک اوزون را به بافت تزریق می کند در بافت به حالت فعال در می اید و در نهایت اکسیژن رسانی در بافت افزایش می یابد.

روش های درمان آرتروز گردن

طب سوزنی : برای درمان درد ناحیه آسیب دیده می توان از طب سوزنی استفاده کرد؛ در واقع طب سوزنی روشی است که هیچ گونه عوارضی در پی ندارد و به همین دلیل می توان از آن برای هر گوه سنی استفاده کرد و نتیجه ای که به دست می آید بسیار کمک کننده و چشم گیر است

استفاده از دارو : در واقع برای درمان درد ناحیه گردن و بسته به نوع آن و شدت بیماری، پزشک داروهایی مانند ضد التهابی را برای بیمار تجویز می کند که این داروها شامل پروفن و ناپروکسن و دیگر داروهای شل کننده عضلات است.

فیزیوتراپی : پزشک معالج ممکن است که حرکات ورزشی را برای بیمار تجویز کند که در فیزیوتراپی می توان آن ها را عملی کرد و بر اثر آن عضلات گردن را تقویت کرد و گردن انعطافش افزایش یابد؛ می توان گفت که این روش تاثیر بسیار چشم گیری در درد گردن دارد و علائم آرتروز را از بین می برد.

گردن بند طبی:  زمانی که از گردن بند طبی استفاده می شود حرکات گردن کمتر می شود و مهره ها و عضلات گردن کمتر تکان می خورند و استراحت می کنند؛ از طریق این گردن بند ها درد را می توان در گردن کاهش داد اما نباید این گردن بند ها به مدت طولانی در گردن بمانند چون موجب تضعیف عضلات گردن می شود و شرایط بیمار وخیم تر می شود.

گرما: از طریق دستگاه های مخصوص می توان ناحیه دست و گردن را گرم کرد تا درد ناشی از آرتروز گردن به مرور زمان کاهش یابد؛ در واقع گرما و رطوبت می تواند کمک بزرگی به بهبود درد در گردن کند؛ استفاده از دوش آب گرم تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد دارد به صورتی که دو بار در روز حدود 10 الی 20 دقیقه آب گرم بر روی گردن و شانه ها بریزد و پس از اتمام دوش گرفتن حوله داغ بر روی گردن قرار گرفته شود؛ همچنین می توانید پارچه ای که در آب گرم قرار داشته را بچلانید و روی گردن قرار دهید.

در مقاله سعی خود را کردیم تا اطلاعات کافی در رابطه با آرتروز گردن و هر گونه موارد موثر بر آن را برای شما ذکر کنیم؛ امیدواریم که کمکی به شما کرده باشیم؛ از این که تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گذاریم و اگر هر گونه انتقاد یا پیشنهادی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.