درمان سایدگی پا

درمان سایدگی پا

امروزه بالا رفتن سن افراد دچار ساییدگی پا می شوند، که این ساییدگی دو حالت دارد، گاهی در قسمت مچ و  گاهی در قسمت زانو که ما در این بخش می خواهیم شما را با راه و روش هایی برای درمان ساییدگی پا  از جمله زانو و مچ آشنا کنیم، امیدواریم که این روش ها برای کسانی که دچار ساییدگی درقسمت پا شده اند، مفید و موثر باشد. برای مطلع شدن از این راه و روش ها تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آرتروز زانو چیست؟

میلیون ها سال است که افراد در همه جای جهان دچار این بیماری هستند که این بیماری از بیشترین نوع آرتریت یا همان آزردگی مفاصل و التهاب مفاصل است. از بیشترین نوع این بیماری، ساییدگی در قسمت مفصل های زانو، مفصل های ران، ستون فقرات و دست است. گرچه ساييدگي يا آرتروز هر مفصلی را مي تواند در گير كند ولي ساييدگی زانو و ساییدگی مفاصل دست، ران و ستون فقرات از همه بیشترند. ادامه مبحث در مورد ساييدگي يا آرتروز مفصل زانو مي باشد.

علل و عواملی برای زانو خطرناک است

دلیل هایی که باعث می شود آرتروز در مفصل ها به وجود بی آید: هر دلیلی که باعث به وجود آمدن آزردگی و از بین رفتن غضروف های هیالین که در انتهای استخوان ها بشود. هنگایی که این بیماری انتشار پیدا می کند، همه ی غضروف ها تخریب می شوند و استخوان ها به هم ساییده می شوند و زاویه های استخوانی ای درست می شوند. وقتی که ساییدگی زانو به وجود می آید، استخوان ها با هم بر خورد می کنند و فضای بین مفصل ها کم تر می شود، بیشتر مواقع افراد فکر می کنند که بین استخوان ها فقط کمی فاصله است.

علل و عواملی برای زانو خطرناک است

دلایل ساییدگی زانو

• جنس استخوان ها: تحقیقات نشان داده است که بانوان بیشتر درگیر این بیماری می شوند اما هنوز دلیل مشخصی برای این دلیل وجود ندارد.
  • سن: با بالا رفتن سن، مبتلا شدن ب این بیماری بالا می ورد. بیشتر افرادی که بالای سن پنجاه و پنج هستند درگیر این بیماری اند.
  • ژنتیک:گاهی در بعضی از افراد که این بیماری را به صورت ژنتیکی را دارا هستند، بیشتر دچار ساییدگی یا آرتروز زانو می شوند.
  • شغل: این بیماری بیشتر در شغل هایی است که فرد باید به طور مداوم در حالت نشستن و ایستادن باشد، استفاده ی بیش از اندازه از پله که این
    کار می تواند باعث به وجود آمدن ساییدگی و یا آرتروز زانو می شود.
  • مشکلات بیومکانیکی:مشکلاتی مانند تفاوت در اندازه ی پاها که باعث ایجاد ساییدگی در قسمت ران و زانو می شود.
  • چاقی و اضافه وزن: یکی از دلایل آرتروز زانو است به دلیل اینکه ران و زانو تمامی وزن ما را تحمل می کنند و فشار بیش از اندازه باعث آرتروز در قسمت ران و زانو می شود. از طرفی دیگر بتفت های چربی باعث التهاب در مفصل ها می شود.
  • آسیب های مفصلی: هنگامی که فرد در حال انجام حرکت های ورزشی و یا تصادف است ممکن است آسیب هایی از جمله پارگی لیگمان های صلیبی و یا منیسک ها بشود و زمینه ای برای ساییدگی زانو به وجود بیاورد.

روش هایی برای درمان آرتروز زانو

در این قسمت قصد داریم شما را با روش هایی برای درمان آرتروز زانو آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

• درمان با جراحی آرتروسکوپی: در این جراحی یک برش بسیار کوچک در بدن ایجاد می کنند، این روش به صورت سر پایی صورت می گیرد. در این جراحی سر پایی، متخصصان غضروف های آسیب دیده را می تراشند و خار های استخوانی را بر میدارند تا قسمت های جدا شده از غضروف ها را بیرون بیاورند.
  • پیوند غضروف: از این جراحی برای آسیب های غضروف مفصلی در زانو انجام می شود. در این قسمت برای پیوند غضروف یا برداشتن تکه هایی از غضروف مفصل ها در زانو صورت می گیرد. این غضروف ها را برمی دارند و آن ها را خارج از بدن پرورش می دهند تا آسیب هایی که در آن قسمت بدن به وجود امده است را ترمیم کنند.
  • تعویض مفاصل زانو: یکی از مهم ترین روش ها برای درمان کسانی که به طور شدید و جدی درگیر این بیماری هستند. گاهی اوقات ممکن است افراد با روش های دیگر درمان نشده اند، از این روش ها استفاده می کنند. بیشتر برای مواقعی است که فرد دارای درد بسیار شدیدی است.

درمان آرتروز زانو بدون جراحی

• دارو: دارو هایی مانند استامینوفن که برای آرام کردن دردر هایی که شدت کم تری دارند، اما استفاده ی بیش از اندازه ی آن باعث آسیب در قسمت کبد می شود. دارو های دیگری که برای درمان این بیماری استفاده می شود، مانند: پروفن و ناپروکسن و دیکلوفناک که برای کاهش درد مناسب هستند اما عوارض های زیادی مانند: عوارض قلبی و گوارشی و کلیوی و مصرف این دارو ها باید با تجویز و زیر نظر پزشک متخصص باشد. دولوگزتین از جمله دارو های دیگری است که برای کاهش درد این بیماری استفاده می کنند.
  • آب درمانی و فیزیوتراپی: اگر برای انجام ورزش دچار درد شدیدی شدید می توانید از آب درمانی که یکی از بهترین جایگزین ها به جای ورزش در خشکی است. این ورزش به ما کمک می کند درد را کاهش داده و عضلات اطراف زانو را تقویت کنیم.
  • کار درمانی: کمک به انجام دادن فعالیت های روزمره و یا شغلی را بر عهده دارد.
  • یوگا و تائچی: این ورزش ها باعث می شوند تا  درد کمتر شود و  عملکرد و انجام فعالیت بهتر شود.
  • تزریق مواد لوبریکان: هیالورونیک اسید در مفصل کمک می کند تا اثر خود را بر حد دارونما می دانند.
  • تزريق كورتيكو استروئيد در زانو: این دارو برای زمانی است که مفاصل ملتهب است، که کمک می کند به کاهش درد.
  •  طب سوزنی: از طب سوزنی برای کم تر شدن درد آرتروز کنک می کند.
  • مکمل هایی برای ساختن غضروف: مکمل ها بر روی قند خون هیچ تاثیری ندارند اما احتمال دارد به بعضی از دارو ها واکنش نشان دهد.
  • عصاره ای از سویا و آواکادو: این عصاره می تواند برای درمان ساییدگی پا موثر باشد. گاهی اوقات پزشکان برای درمان این بیماری از ازن تراپی و شاک ویو تراپی استفاده می کنند.

شدت ساییدگی زانو

ساییدگی زانو باعث می شود تا عمل کرد زانو ضعیف شود و باعث خشکی و عوض شدن شکل ظاهری زانو بشود و ممکن است در حرکت و راه رفتن شما نیز تاثیر بگذارد. با روش آرتروسکپی درجه ی شدت در ساییدگی زانو را واضح تر مشخص می کند.•

• درجه اول: در درجه ی اول به وجود آمدن فیشر و یا شکستن غضروف ها مشخص می شود.
  • درجه دوم: افزایش ضخامت بیشتر باعث شکستن استخوان ها می شود.
  • درجه سوم: غضروف ها به صورت متوالی از بین می روند.
  • درجه چهارم: استخوان های زیر غضروف بیرون می زنند

آرتروز مچ پا چیست؟

آرتروز در قسمت مچ پا و خشکی مفاصل مچ است که بسیاری از افراد درگیر این بیماری هستند اما به علائم آن توجه نمی کنند که این باعث آسیب های شدیدی می شود. گاهی ممکن است که بغا دانستن این این عللائم نشود آن را درمان کرد اما با اطلاع داشتن می توان جلوی شدت آن را گرفت و اگر جلوگیری نشود ممکن است در فعالیت های روزانه ماند حرکت کردن اختلال به وجود بی آورد.

آرتروز مچ پا چیست؟

علائم آرتروز مچ پا

• درد: در این بیماری احتمال درد در مچ پا و کف پا و وسط کف پا به وجود می آید. این درد ها ممکن است شدذید و یا خفیف باشد. و این نیز ممکن است که اول به وجود بی آید بعد از بین برود. گاهی نیز ممکن است این درد به قدری شدید باشد که همراه با درد، گر گرفتگی نیز به صورت متوالی نیز رخ می دهد.
  • تورم: هنگامی که مچ پا آسیب می بیند، استخوان های درشت نی، نازک نی و تالوس به هم ساییده می شوند که این ساییدگی باعث تورم در مچ می شود.
  • صدا دادن: صدای قرچ قرچ در هنگام خم کردن یا تکان دادن انگشتان پا مشخص می کند که این ناحیه دچار ساییدگی شده است.
  • خشکی و سفتی مفصل: تورم و ساییش در استخوان ها باعث می شود که مفاصل مچ خشک می شود و به سختی می توانیم مچ پا را حرکت دهیم. امکان دارد در راه رفتن و حرکت دادن پل یا انگشتان اختلالی وارد کند.
  • تغییر در نحوه راه رفتن: ساییدگی که انتشار پیدا کرده باشد باعث می شود غضروف های مچ به طور جدی دچار آسیب شوند که این اتفاق می تواند بر روی حرکت کردن تاثیر بسیاری بذارد و باعث آرتروز در زانو لگن می شود.
  • ضرب دیدگی مفصل: مچ پا به شدت در خطر پیچ خوردن و شکستگی است.  احتمال زیادی بر دچار شدن به آرتروز می شود.

درمان آرتروز مچ پا

روش هایی برای درمان آرتروز مچ بدون جراحی:

• استفاده از سرما و گرما موضعی.
  • استفاده از  دارو های ضد درد و ضد التهاب.
  • کم کردن حرکات ورزشی که باعث بروز درد نشود.
  • استفاده از کفش هایی که در کفشان قوس دارند که باعث کم شدن درد می شوند.
  • تزریق کورتیکوستروئید با تجویز متخصص در مفاصل مچ.
  • استفاده از پریس ذبرای مچ که باعث می شود مفاصل حرکت نکنند.

با سپاس از همراهان گرامی تا اخر مقاله مارا هنمراهی کردید در صورت داشتن نظر می توانید ان را با ما به اشتراک بگذارید.