درمان آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو

امروزه بسیاری از افراد دچار آرتروز هستند که با درمان آرتروز زانو می توانند آن را بهبود ببخشند. با پیر شدن و بالا رفتن سن غضروف ها دچار  فرسودگی می شوند که این غضروف ها بین ران و ساق پا قرار دارند و دچار فرسودگی می شوند که به این اتفاق آرتروز زانو می گویند. یک از بیماری های زانو ساییدگی مفصل زانو است. در ادامه مقاله شما را با درمان آرتروز زانو آشنا می کنیم.

آرتروز چیست

آرتروز باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می شود که با تورم و آب آوردن زانو همراه است که در سن های میان سالی رخ می دهد. یکی از علائم این بیماری با التهاب مفصل همراه است که باعث آسیب به مفصل زانو و از بین رفتن زانو به مرور زمان رخ می دهد. در آرتروز غضروف های مفصلی تحلیل می شوند و استخوان های زیر غضروفی را درگیر می کنند که باعث التهاب بافت های اطراف می شود که این اتفاقی می تواند مفاصل دیگر را مانند دست، پا، زانو، ران و ستون فقرات درگیر خود کند.

آرتروز چیست

مهم ترین علائم بیماری آتروز چیست ؟

از مهم ترین علائم بیماری آرتروز می تواند در در مفاصل، التهاب و تورم مفصل، کاهش انعطاف پذیری مفاصل باشد که بدون تب اتفاق می افتد که با صدای ترق ترق یا با صدای ساییده شدن مفصل و یا درد رخ می دهد. ممکن است درد در اوایل زیاد نباشد و با گذشت زمان درد شدید تر بشود که درد مفاصل باعث تحرک شما کمتر بشود و باعث لنگیدن و ضعیف شدن ماهیچه ها و شل شدن رباط ها بشود.

عوامل خطرزا در آرتروز زانو

بعضی از شرایط مثل ژنتیک قوی، فشار زیاد به زانو، شکستگی در اندام های تحتانی می شود که باعث می شود آرتروز زانو رخ بدهد. آرتزوز و ساییدگی بیشتر در سن بالای 50 سال اتفاق می افتد. در ادامه با این عوامی بیشتر آشنا می شویم.

اضافه وزن و چاقی : اضافه وزن و چاقی باعث می شود به مفاصل زانو فشار وارد شود و باعث درد در مفاصل می شود همینطور اضافه وزن و چاقی باعث اندام نامناسب و نداشتن قدرت فیزیکی می شود که همین موضوع می تواند از عوامل موثر در آرتروز مفصل زانو باشد.

نداشتن تحرک فیزیکی : بعضی از افراد به مدت طولانی تحرکی ندارد و همین بی تحرکی باعث می شود عضلات ضعیف شوند و بعد از تحرک باعث می شود آسیب زیادی به مفصل زانو وارد شود.

زانو درد : زانو درد یکی از عوامل خطرزا در زانو است که اگر درمان نشود و به درستی مدیریت نشود به آرتروز زانو منجر می شود.

سابقه مصدومیت : افرادی که قبلا دچار آسیب در ناحیه زانو شده اند بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

سفتی عضلات اندام های تحتانی : هنگامی که عضلات انعطاف پذیری خود را از دست می دهند باعث کاهش فضای مفصل می شود که با افزایش انقباض و از بین رفتن بافت غضروفی مفصل و باعث آرتروز زانو می شود.

کار کردن زیاد با زانو : افرادی که شاغل هستند و مدام فعالیت دارند و یا اجسام سنگین حمل می کنند این امر باعث می شود زانو زیاد فعالیت داشته باشد و موجب آرتروز زانو می شود.

کاهش قدرت اندام تحتانی : وقتی عضلات قدرت خود را از دست می دهند به مروز مان مفصل ها از بین می روند و ساییده می شوند در این هنگام آرتزوز رخ می دهد.

آرتروز زانو چه علائمی دارد ؟

افرادی که به آرتروز مبتلا هستند درد زانو را به صورت عمقی در عمق زانو توصیف می کنند و ابن درد با انجام فعالیت ها و راه رفتن بیشتر می شود و با استراحت کاهش می باید و اگر درد ادامه داشته باشد دائمی می شود. ویژگی های این بیماری سفت شدن و خشک شدن در زانو است که بیشتر در مواقع صبح که می خواهید از خواب بیدار شوید یا بعد از مدتی فعالیت می کنید اتفاق می افتد. در این بیماری هنگام حرکت مفاصل در هنگام خم کردن و راست کردن در مفاصل ممکن است مشکلاتی به وجود بیایید و باعث درد شود.

مهم ترین علائم بیماری آتروز

روش های درمان آرتروز زانو

برای درمان آرتروز زانو می توان از روش های با جراحی و بدون جراحی استفاده کرد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می شویم.

• روش های درمان با جراحی

درمان با جراحی آرتروسکوپی : جراحی با این روش غیر تهاجمی است که یک دوربین به آن متصل است و از راه یک برشی کوچک وارد بدن می شود. این روش به صورت سرپایی انجام می شود و غضروف های آسیب دیده تراشیده می شود و خارهای استخوانی برداشته می شود و قطعات جدا شده از غضروف بیرون می آید.

پیوند غضروف : این روش برای افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند مناسب نیست و برای ناهنجاری ها و آسیب های غضروف مفصلی در آرتروز زانو انجام می شود. پیوند غضروف با برداشتن قطعه های کوچک غضروف در ناحیه ای از زانو انجام می شود که وزن کمی را تحمل می کند و این غضروف ها در خارج از بدن رشد داده می شود و برای ترمیم آسیب های جزئی در بدن قرار داده می شود.
تعویض مفصل زانو : این روش بسیار مهم و دشوار است و برای مورد های شدید آرتروز زانو استفاده می شود و برای مواقعی که درد بسیار شدید باشد و با روش های دیگری بهبود نیافته باشد. افراد بعد از انجام این عمل می تواند از فعالیت های روزمره و ورزش هایی که باعث درد در زانو نشود انجام دهند.
  • درمان بدون جراحی
دارو : برای درمان بدون جراحی می توان از داروهایی مثل استامینوفن استفاده کرد و برای کاهش درد هم از آن استفاده می شود. بعضی از افراد با مصرف دارو های مسکن دردشان تسکین نمی یابد در این صورت پزشک برای آن ها مسکن های قوی تجویز می کند.
کاهش وزن : اضافه وزن باعث می شود فشار زیادی به زانو وارد شود و مفصل این فشار را تحمل می کنند. برای درمان آرتروز زانو و داشتن اندام ایده آل بهتر است وزن خود را کاهش دهید.
ورزش : ورزش برای درمان آرتروز بسیار مناسب است و باعث می شود عضله های پا از زانو حمایت کنند و از ضربه به زانو جلوگیری می کند. ورزش باعث می شود عضله ها گردش خون را در مفصل زانو افزایش دهند و خاصیت روان کنندگی و لغزندگی حرکت را بهبود می بخشد و کاهش می دهد. ورزش کردن باعث افزایش دامنه حرکتی زانو می شود و نرمش هایی که موجب کشش عضله ها می شود می تواند برای بعضی از افراد که انحراف زانو دارند مشکل باشد. پزشک با توجه به وضعیت زانو آن ها را راهنمایی می کند و نرمش مناسب با زانو را برای آن ها ارائه می دهد.
آب درمانی : در این روش با استفاده از آب در حالت مایع یا یخ، بخار که به آن آب درمانی میگویند. این روش نرمش در استخر، چرخش در آب، سونا و کمپرس های سرد و گرم می شود. که این روش ها بسیار مفید است.
کمپرس سرد و گرم : گرما با افزایش جریان خون درد و سفتی را کاهش می دهد و گرما باعث کاهش درد می شود اما مفصل التهاب را گرم نکنید. در مرحله های اول آرتروز زانو التهاب وجود ندارد. هر 20 تا 30 دقیقه یکبار از کمپرس گرم استفاده کنید و یک ساعت توقف کنید تا از رسیدن حرارت به بافت جلوگیری شود. گرم کردن خشک و گرم کردن مرطوب هر دو مفید هستند اما گرم کردن مرطوب سریع تر به بافت نفوذ می کند. برای گرم کردن مرطوب می توانید از حوله خیس در آب گرم استفاده کنید.
سرما باعث می شود رگ های خونی درد و التهاب را کاهش دهد. یخ را در پارچه قرار دهید و هر 3 یا 4 ساعت یکبار برای 15 تا 20 دقیقه روی مفصل قرار دهید. سرد کردن مرطوب نسبت به سرد کردن خشک سرعت بیشتری دارد. اگر با مشکلات گردش خون مواجه هستید از روش سرد و گرم کردن استفاده نکنید در صورتی استفاده کنید که پزشک به شما توصیه کرده باشد.
باندپیچی : بستن زانو می تواند باعث کاهش درد زانو شود که پزشک روش های باندپیچی را بیمار آموزش می دهد. ممکن است پوست گاهی در اثر باندپیچی بسوزد یا تحریک شود.
فیزیوتراپی : یکی از روش های درمان آرتروز زانو فیزیوتراپی است. تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست با تکانه های الکتریکی با ولتاژ پایین توسط الکترودهای وصل شده به بدن در ناحیه درد تحریک می شود که این روش برای
تسکین درد کمک می کند.
روش های درمان آرتروز زانو
چگونه متوجه شویم به آرتروز زانو دچار شدیم ؟
برای اینکه متوجه شویم چگونه به آرتروز زانو دچار شدیم باید به پزشک مراجعه کنیم و پزشک شدت این درد را بررسی می کند. متخصص طب فیزیکی حرکات مفصل را بررسی می کند و از زانو عکس رادیولوژی می گیرد. کوچک و باریک شدن فضای مفصل از نشانه های مبتلا شدن به آرتروز است. با اسکن ام آر آی هم می توان متوجه شد که فرد به آرتروز مبتلا شده است یا خیر که با انجام این کار می توان تغییرات در بافت نرم مفصل زانو را بررسی کرد همچنین پزشک با آزمایش خون برای تشخیص ابتلا به آرتروز زانو استفاده می کند.

هنگامی که در ناحیه پاها درد احساس کردید حتما به پزشک مراجع کنید و با انجام آزمایشات می توانید مشکل را برطرف کنید و برای درمان آرتروز زانو اقدام کنید. ممنون از اینکه تا ادامه این مقاله همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.