برای درمان آرتروز زانو چه کنیم

• دسته‌بندی نشده
 برای درمان آرتروز زانو چه کنیم

آرتروز زانو یکی از دلایل مهم در ایجاد درد در نواحی زانو می باشد که بسیاری از افراد مشکل این را دارند که برای درمان آرتروز زانو چه کنیم ؟ در ادامه مقاله با حل این مشکل شما را آشنا خواهیم کرد . آرتروز یکی از دلایل درد در ناحیه زانو و ورم و آب آوردن زانو است در سن میان سالی رخ می دهد. آرتروز زانو باعث آسیب و از بین رفتن مفصل زانو می شود. گاهی ممکن است این اتفاق در جوانان هم رخ بدهد. آرتروز انواع مختلفی دارد که رایج ترین آن ها آرتروز استخوانی است که بسیار دردرناک است و فعالیت های روزمره را محدود می کند.

آرتروز زانو چیست

با افزایش سن غضروف ها هم دچار فرسودگی و پیری می شود. غضروف های زانو بین ران و ساق پا قرار گرفته اند و دچار فرسودگی می شوند که به آن آرتزوز زانو می گویند. ساییدگی مفصل زانو یکی از شایع ترین اشکال آرتروز است. از ویژگی های آتروز زانو از یین رفتن غضروف های مفصلی است که غضروف مفصلی ماده ای ژلاتینی است که بین دو استخوان وجود دارد. آرتروز و ساییدگی مفصل زانو بیماری بافت های غضروفی مفصل نیست و کل ساختار زانو بعد از غضروف درگیر می شود و همه بافت ها بعد از غضروف مانند استخوان زیر غضروف و منیسک ها و باط ها را درگیر می شود.
بیماری آرتروز به بیماری فرسایش مفصل هم گفته می شود و نشان دهنده تحلیل و از بین رفتن غضروف در ناحیه مفصل است که با زیاد شدن این بیماری غضروف نازک می شود و از یبین می رود. استخوان ها با فرسایش مفصل ضخیم می شود و ممکن است باعث تشکیل زائده استخوانی شود و ممکن است این تغییرات التهاب در غشای سینویال و یا نازک شدن در کناره های مفصل برای فرد ایجاد کند که کناره مفصل مایع سینویال یا روان کننده در ناحیه خود نگه می دارد. همه این موارد باعث درد و نقص حرکتی در مفصل می شود. آرتروز می تواند در همه مفاصل بدن رخ دهد.

آرتروز زانو چیست

علت آرتروز زانو

بعضی از شرایط مثل ژنتیک قوی، فشار زیاد به زانو، شکستگی در اندام های تحتانی می شود که باعث می شود آرتروز زانو رخ بدهد. در ادامه با علت آرتروز زانو آشنا می شوید.

افزایش سن : افزایش سن و کهولت مفصل یکی از عوامل زانو درد و آرتروز زانو است. ابتلا به بیماری آرتروز زانو بیشتر در افراد بالای 65 سال بروز می کند.

استفاده از مفصل زانو و ضربه : در بعضی از مواقع ممکن است با ضربه زدن به مفصل زانو و یا به خاطر مشاغل و فعالیت های زیاد آرتروز زانو رخ دهد.

پارگی رباط و آسیب منیسک : کوهنوردی غیر اصولی و بالا رفتن از پله و دو زانو و یا چهار زانو زدن می تواند از عواملی باشد که باعث پارگی رباط و آسیب منسیک می شود و باعث مبتلا شدن به آرتروز زانو می شود.

اضافه وزن : یکی از عوامل ابتلا به آرتروز زانو اضافه است زیرا اضافه وزن باعث می شود فشار زیادی به زانو وارد شود و زانو نمی تواند این حجم از فشار را تحمل کند و باعث ابتلا به آرتروز زانو می شود.

آرتروز زانو چه علائمی دارد ؟ زانو درد ممکن است به صورت درد عمقی در عمق زانو رخ دهد که این درد با کارکردن مفصل مثلا راه رفتن باعث بیشتر شدن آن می شود و با استراحت کردن کاهش می یابد. از ویژگی های این بیماری سفتی و خشکی زانو درد در صبح هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از مدتی دوره بی فعالیتی و بی تحرکی می باشد. بعد از 30 دقیقه خشکی و کمی درد تسکین می یابد. در این بیماری فرد برای حرکت مفصل خود برای خم کردن و راست کردن ممکن است با مشکل مواجه شود.

چگونگی تشخیص آرتروز زانو : تشخیص آرتروز زانو به کمک معاینه بالینی و عکس ساده زانو در کنار رد کردن بعضی از بیماری‌های احتمالی دیگر توسط پزشک متخصص آرتروز زانو باشد. در معایناتی که پزشک متخصص طب فیزیکی و یا ارتوپد از بیمار انجام می دهد بر اساس ویژگی های بالینی بیمار و پس از آن بررسی عکس رادیولوژی صورت می گیرد.
بهترین راهی که برای اینکه خودمان بفهمیم آرتروز زانو داریم یا نه اول این است که ببینیم صدای قرچ و قروچ یا به اصلاح علمی کریپتاسیون در زانو داریم یا نه. خشکی صبحگاهی زانو هم به نفع آرتروز زانو است. سن ما برای آرتروز باید بالای ۴۵ سال باشد. اگر این علائم را دارید با عکس ایستاده زانو ارتروز را ارزیابی کنید.
هر چند معمولا ارتروز جوانی ناشایع می باشد و ارتروز معمولا در اثر افزایش سن و معمولا بالای ۵۰ سال ایجاد می شود ولی در اثر شکستگی یا ورزش های سنگین مانند تردمیل غیراصولی و یا کوهنوردی سنگین و یا عدم درمان پارگی رباط های صلیبی آرتروز زانو در جوانی و به صورت زودرس گاهی ایجاد می شود.

درمان آرتروز زانو

مصرف دارو : مصرف داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن می توانند باعث کاهش درد بیمار شود. داروهایی که در دوز پایین استفاده شود می تواند کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات را در هنگام تلاش برای حمایت از مفصل دچار آرتروز به همراه اشته باشد.

کاهش وزن : اضافه وزن یکی از عوامل ابتلا به آرتروز زانو است و کاهش وزن نقش موثری در کاهش این بیماری دارد و سرعت آن را کاهش می دهد.

ماساژ درمانی :  مساژ درمانی باعث کاهش درد در عضلات می شود و سفتی و خشکی مفصل را کم می کند و بیمار می تواند دامنه حرکتی مفصل خود را بازیابی کرده و فشار وارد شده به آن را کاهش دهد.

لیزر درمانی : برای کاهش درد آرتروز زانو می توان از درمان با لیزر استفاده کردزیرا پرتوی لیزر می تواند باعث کاهش التهاب و ورم در مفصل از طریق افزایش جریان و گردش خون در ناحیه آسیب دیده شود و می تواند آسیب هایی که به سلول وارد شده را ترمیم کند و با تحریک آن به بهبود سریع آن کمک کند.

تزریق مکمل روان کننده : این تزریق باید توسط پزشک و فرد متخصصی انجام شود. این مکمل روان کننده می تواند به حرکت های مفصل کمک کند و باعث کاهش التهاب در ناحیه مفصل شود. معمولا از کورتیزون استفاده می شود زیرا می تواند نتیجه مناسبی برای بهبود درد بیمار در طول چند هفته تا چنده ماه اول تزریق داشته باشد.

نداشتن تحرک فیزیکی : بعضی از افراد به مدت طولانی تحرکی ندارد و همین بی تحرکی باعث می شود عضلات ضعیف شوند و بعد از تحرک باعث می شود آسیب زیادی به مفصل زانو وارد شود.

سفتی عضلات اندام های تحتانی : هنگامی که عضلات انعطاف پذیری خود را از دست می دهند باعث کاهش فضای مفصل می شود که با افزایش انقباض و از بین رفتن بافت غضروفی مفصل و باعث آرتروز زانو می شود.

درمان آرتروز زانو

برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز زانو باید چه کارهایی اتجام داد ؟

کنترل قند خون : افرادی که به دیابت مبتلا هستند با ریسم بالای ابتلا به آرتروز مواجه باشند. این شرایط به خاطر این است که سطح بالای قند خون باعث تشکیل مولکول های خاص در مفصل شده و سفتی غضروف و حساسیت بیشتر آن به حرکت مکانیکی را به همراه دارد.

فعالیت فیزیکی : بهترین روش برای درمان ابتلا به آرتروز زانو فعالیت فیزیکی است که این روش یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت مفضل زانو است. با 30  قیقیه ورزش کردن در روز برای 5 بار در هفته می توان انعطاف پذیری و قدرت عضلات را که نقش تعیین کنندگی در نگه داشتن و تثبیت مفصل و لگن و زانو بر عهده دارد را حفظ کرد.

وزن مناسب : همانطور که گفتیم اضافه وزن باعث فشار به زانو می شود و زانو نمی توان این فشار را تحمل کند به همین خاطر باید برای پیشگیری از ابتلا شدن به آرتروز زانو وزن خود را کاهش دهیم و به وزن ایده آلی برسیم.

دوری از آسیب دیدگی : باید برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز زانو از آسیب دیدگی ها دوری کنید اما دوری از این آسیب دیگی ها ممکن نیست به همین دلیل برای انجام فعالیت ورزشی سعی کنید از پوشش محافظ مانند پد مفصل  در فعالیت ها مانند فوتبال یا هاکی از روش های صحیح استفاده کنید و به مفاصل خود استراحت بدهید.

انتخاب زندگی سالم : بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز زانو باید سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید. نحوه غذا خوردن، انجام تمرینات ورزشی، خوابیدن، مدیریت استرس، تماس با سایر افراد، سیگار کشیدن یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی، نه تنها می‌توانند تاثیر با اهمیت در حفظ سلامت کلی بدن داشته باشند، بلکه علاوه بر این تاثیر خاص در حفظ وضعیت مناسب مفاصل و پیشگیری از ابتلا به آرتروز خواهند داشت.

آزمایشات تصویربرداری چگونه انجام می شود ؟

عکس برداری رادیولوژی : در این روش می توان تصویرهای دقیق از ساختارهای متراکم بدن مانند استخوان ها آماده کند که این تصاویر می تواند به تشخیص نوع خاص آرتروز برای بیمار کمک می کند. عکس برداری رادیولوژی از مفصل زانو می تواند تنگ شدن فضای مفصلی و باعث تغییر در استخوان ها و زائده های استخوانی را نشان دهد.

سایر روش ها : بعضی مواقع برای تشخیص مشکل از اسکن ام آر آی، سی تی اسکن یا اسکن استخوان برای بررسی وضعیت استخوان و بافت های نرم در ناحیه مفصل زانو استفاده می شود.

بررسی های آزمایشگاهی : متخصص فیزیوتراپی امکان دارد برای تشخیص بیماری از آزمایش خون برای تعیین ابتلا به آرتروز استفاده می کند و در بعضی مواقع از انواع ابتلا به آرتروز مثل آرتریت روماتوئید می توان از آزمایش خون برای تشخیص بیماری کمک گرفت.

درمان آرتروز زانو

اگر این درمان هایی که انجام دادید اما درد مفصل شما ادامه داشت حتما به پزشک مراجع کنید. ممنون که تا ادامه این مقاله همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.